Ben jij ook zo moe?

Vind je het tijd om er iets aan te doen? Doe dat dan ook, voordat het te laat is. Wat kan je doen?

1. Neem tijd voor jezelf, 'me-time'

2. Pauzeer voldoende tijdens het werken

3. Beweeg en ga iedere dag naar buiten

4. Focus en stel prioriteiten


Tijd voor jezelf; 'me-time'
Een vreselijk woord, 'me-time', maar wel superbelangrijk. Zeker vrouwen zijn meer gefocused op anderen dan op zichzelf. Op de kinderen, op je partner. Wie zorgt er voor jou? Dat zal je zelf moeten doen. Bovendien leer je je kinderen op deze manier aan geen eigen verantwoordelijkheid te hebben. Volgens mij is dat niet je bedoeling. Sta jij ook je ontbijt aan het aanrecht op te eten tijdens het maken van de lunchpakketjes? Breng jij de kinderen altijd naar bed? Pauzeer je zelden want het werk moet toch af? Heb jij ook het idee dat iedereen een stukje van je wil hebben? Stop ermee! Als jij geen grenzen stelt zal niemand anders het voor je doen. Begin met iedere dag een half uur tijd voor jezelf. Als is het maar even op de bank een kopje koffie drinken of de krant lezen. Leer je kinderen zelfstandigheid. Fijn voor jou en fijn voor hen.


Voldoende pauzeren
Zeker in deze tijd van corona, zitten we bijna non-stop achter de computer. Ik hoef het niet te zeggen, want je weet het wel. Maar toch... het is heel slecht voor je. Voor je houding, voor je brein. Krijg jij ook steeds sneller hoofdpijn? Dat komt van al die tijd achter de computer. Voorheen werd je voortdurend van je werk gehaald door collega's die om raad kwamen vragen. Dat is ook niet zo fijn, maar je ging in ieder geval niet non-stop door. Ga na ieder uur 5 minuten weg van je werkplek. En ja, dat is werktijd. Je werkgever wil toch ook dat je gezond blijft? Aan een zieke medewerker heeft hij/zij niks. Daarnaast is het belangrijk dat je iedere dag even buiten komt. Het liefste 30 minuten. Zet je pauze duidelijk in je agenda en laat niets of niemand daaraan tornen. Daarnaast zorg je dat tussen iedere vergadering een half uur ruimte zit. Niet alle vergaderingen aansluitend laten komen. En ja, ik weet het... het wordt 'gewoon' in je agenda gezet. En tegelijkertijd. Als jij dat toelaat zal er nooit iets veranderen.


Beweeg en ga iedere dag naar buiten
Inmiddels is het algemeen bekend, maar ik zeg het toch nog maar een keer: beweeg! In ieder geval 5 dagen per week 30 minuten minimaal. Dat is ook de nationale beweegnorm. Fietsen, wandelen. Een mooie combinatie ook van voldoende pauzeren en even naar buiten gaan. Het is gezond en goed voor je brein. Zeker als je iemand bent die veel in zijn/haar hoofd zit. Een gezonde geest in een gezond lichaam.


Focus en stel prioriteiten
Iedereen wil wat van je? Je hebt het zo druk. Teveel te doen in de tijd die je hebt? Daar zijn planningen voor uitgevonden. Ik weet dat het lastig is om nee te zeggen, maar doe het. En zeker nu zit iedereen weer tegen het einde van het jaar aan te hikken. Alles moet nog af. Alsof januari niet meer gaat komen. En als dat zo is, dan is het ook niet meer nodig om nu keihard te werken zeg ik altijd. Zet al je werkzaamheden op een rijtje. Ga na wanneer iets af moet zijn. Kijk in je agenda of je dat wel gaat halen en kies de drie belangrijkste werkzaamheden. Daar ga je op focussen. Je zet het in je agenda, ook je deadlines. En niets of niemand komt daartussen.


Een structurele verandering
Zonder dat je precies weet waarom je zo hard bent voor jezelf kan je al veel doen. Hoe? Door aandacht te besteden aan jezelf en de bovenste punten als persoonlijke doelstellingen te volgen. Begin met 1 of 2, dan hou je het makkelijker vol. Wil je echt structureel iets veranderen? Dan is het belangrijk om erachter te komen waar het streven van hard werken in oorsprong vandaan komt. Doe je dit om jezelf te bewijzen? Heb je het als voorbeeld van je ouders meegekregen en weet je niet beter? Of is het een combinatie van deze twee? Het is lastig om hier achter te komen omdat je dit soort dingen vaak onbewust doet. Ik kan je ondersteunen om achter je beweegredenen te komen. Dat niet alleen, ik kan je ook handvatten aanreiken om hier anders mee om te gaan. Jij moet het wel doen. Ik help je om erachter te komen.


Geïnteresseerd? Meer informatie op mijn website: ellesinverwonderland.nl / 06-15449421 / info@ellesinverwonderland.nl